piątek, 11 lipca 2014

Vampire Weekend: Tzimisce


zdjęcie autorstwa By Night Studios




grotesque et sublime



Sabat opiera się na jedynie dwóch Klanach: Lasombra oraz Tzimisce, chociaż to ten drugi Klan zdaje się bardziej utożsamiać horrory, z jakimi kojarzona jest ta sekta. Klan uczonych i potworów, wampiry te można określić jako nieludzkie, diaboliczne i pełne sadyzmu. Za nic mają ludzką definicję moralności, ponieważ wartości humanitarne są dla nich przeżytkiem, który zostawili za sobą w chwili przeistoczenia w istotę wyższą. Pewna część Tzimisce postrzega wampiryzm jako krok na przód w ewolucji, a tym samym ich kolejnym celem jest przekroczenie ograniczeń nałożonych na ich nową formę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest Dyscyplina znana jako Zniekształcenie, która u reszty krwiopijców wzbudza dreszcz odrazy.

Tzimisce Coins [źródło]
Tzimisce można nazwać artystami - z tym, że to ciało jest przedmiotem ich zainteresowania. Zaczynają zazwyczaj od drobnych zmian swojej formy, dodając swemu ciału kolce, łuski, rzeźbiąc siebie na podobieństwo ideału, który w ich mniemaniu jest daleki od ludzkiego ciała, i który ma w sobie coś potwornego. Eksperymenty na innych są czymś powszednim; Tzimisce opanowali sztukę tworzenia monstrualnych ghuli do perfekcji. Legendy głoszą, że ich domostw strzegą maszkary rodem z koszmarów, a mniej przydatne bydło - jak często określają ludzi, przydaje się chociażby do wystroju wnętrz.

Nie znaczy to, że Tzimisce to bezmyślne potwory, wręcz przeciwnie. Zazwyczaj są oni uprzejmi, diabelnie inteligentni i przebiegli, a ich zawiłe plany mają jeden wspólny mianownik - obalenie Camarilli oraz zniszczenie wszelkich przeszkód stojących na drodze.

Vicissitude [źródło]
Tzimisce wydają się potworami żywcem wyjętymi ze słowiańskich legend. Nadano im przydomek Diabły, ponieważ ich sztampowa Dyscyplina, Zniekształcenie, wzbudza strach w innych, którzy nawet nie mogą pojąć dlaczego Tzimisce tak bardzo zależy na kształtowaniu siebie oraz świata wokół. Moc ta zapewnia im umiejętności dosłownego rzeźbienia w ciele - zazwyczaj zaczynając od przekształcenia się w potwora rodem z najgorszych koszmarów lub nieziemską piękność. Dyscyplinę tą Diabły opanowały do takiej perfekcji, że słyną oni z tworzenia służących im maszkar, najczęściej zlepek kilku (niekiedy kilkunastu) istot, które miały nieszczęście stanąć na drodze wampira z Klanu Tzimisce.

Do zestawu mocy Tzimisce, oprócz Zniekształcenia, należą także: Animalizm - zdolność przyzywania i kontrolowania zwierząt; oraz Nadwrażliwość.
Ułomność klanowa w przypadku tych wampirów ma swoje korzenie w legendach, ponieważ Tzimisce muszą udawać się na spoczynek otoczeni co najmniej dwoma garściami ziemi z miejsca, które miało dla nich znaczenie za śmiertelnego życia. Może być to dość uciążliwe w przypadku starszych wampirów lubiących podróżować.

Mroczne Wieki
Średniowiecze można uznać za szczyt potęgi tego Klanu, który żelazną ręką rządził wschodnią i południową Europą. Władzę sprawowali wojewodowie, a ich władza nie miała sobie równych - do czasu. Powstanie Tremere, niegdyś grupy śmiertelnych magów z Zakonu Hermesa, których celem było pozyskanie wampirzej nieśmiertelności, i którym się to udało, całkowicie pokrzyżowało plany Tzimisce, którzy od tej pory musieli borykać się  z nowo powstałym Klanem Uzurpatorów. Legendy głoszą, że to właśnie krwi wampirów z Tzimisce użyto do rytuału, który pozwolił uzyskać nieśmiertelność pierwszym Tremere, ale już sam fakt, że na ziemiach należących do Diabłów pojawiła się mała acz niesłychanie silna opozycja, doprowadził do otwartej wojny między tymi dwoma Klanami. 

Współcześnie
Tzimisce utracili większość ze swojej potęgi, mówi się wręcz o upadku Klanu od czasu Rewolucji Anarchistów. Tzimisce oczywiście zaprzeczają, ale nie da się przeoczyć dość oczywistego faktu: Klan podzielny jest na dwa obozy; część należy do Sabatu i aktywnie uczestniczy w walce przeciwko Camarilli, podczas gdy część Tzimisce żyjąca w Europie tworzy tak zwany "Stary Klan", który kompletnie odseparował się od reszty, a mówi się wręcz o tym, że z jakiegoś powodu porzucili oni Dyscyplinę Zniekształcenia.
Jakby tego było mało, plotki głoszą, że założyciel Klanu ma się całkiem dobrze i jakimś sposobem przetrwał te wszystkie wieki wojen, obecnie kryjąc się w podziemiach Nowego Jorku. Ile w tym prawdy, nikt tak naprawdę nie wie, ale ponoć jest powód, dlaczego Nosferatu nie chcą zapuszczać się w pewne rejony podziemi NYC.

Clanbook, czyli księga Klanu, standardowo prezentuje spojrzenie Tzimisce na historię wampirów, ich Klanu, oraz sprawy współczesne. Rozdział pierwszy to historia z punktu widzienia Diabłów. Ponoć twórca Klanu nazywał się Najstarszy (The Eldest), przeistoczony przez Enocha, ktory początkowo chciał go uśmiercić widząc jego zło. Jednakże Najstarszy wykazał się niesłychaną inteligencją, przez co Enoch zdecydował się oszczędzić swoje Dziecię, dając mu wolną rękę w tworzeniu potomstwa. Tzimisce stworzył Zniekształcenie, które stało się sztandarową mocą jego Klanu, następnie przeniósł się w Karpaty, walcząc o dominację nad tym terenem z wilkołakami.
Rozdział drugi wnosi dużo głębi w społeczeństwo Tzimisce, opisując ich zwyczaje, użycie specyficznego rodzaju magii (Koldunic Sorcery), hierarchię Klanu etc... Oprócz tego został opisany Stary Klan, ich poglądy na resztę Tzimisce oraz zdolności. Natomiast rozdział trzeci to, standardowo, galeria przykładowych postaci oraz przegląd znanych osobistości tego Klanu.

Bardzo łatwo popaść w stereotypy, nazywając Tzimisce wynaturzonymi dziwakami. Ale, tak jak każdy Klan, Diabły to nie tylko zlepek szablonów mówiących "tworzysz wampira Tzimisce, więc to absolutnie musi być psychopata i chirurg-amator". Jakkolwiek kontrowersyjni, Tzimisce mają swoją filozofię i uzasadnienie działań. Grunt to nie popadać w utarte szablony.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz